Dette husker jeg selvsagt lite av, men underbevisstheten min har lagret disse sangene og lever i meg likevel! Jeg antar (vet) at jeg lå i en barneseng, eller i en varm armkrok - og mamma eller pappa sang sanger for meg. Jeg har vært så heldige å ha to syngende foreldre, der pappa nok var den mest aktive (organist og pianist som han var).
For noen år siden fant jeg noen gulnede pappskiver i en skuff. De var de mest brukte godnatt-sangene foreldrene mine sang for meg. Jeg har nå laminert disse og har dem til senere bruk.
Tryggheten i de gamle sangene, som kom hver kveld, i et trygt hjem, blir virkeligere nå som voksen enn det var som barn. Nå ser jeg hva jeg hadde, som barn. Men de lever i meg, minnene om dette trygge.
Siterer en av disse sangene her, flere kommer etterhvert. Sterke minner knyttet til disse sangene...
BÅNSULL (folketone frå Nordland)
1. Vesle gut skal sova no, fuglar små har sovna.
Alle dyr har gått til ro, nordavinden dovna.
Søtt i sæle draumar inn, sovnar vesle guten min,
vaknar glad i morgon.
2. Englar små vil kring deg stå, vakt når du skal sova.
Inkje vondt får barnet nå, her i mor si stova.
Søtt i sæle draumar inn, sovnar vesle guten min,
vaknar glad i morgon.
musikkhilsen fra Ove.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar